perjantai 27. syyskuuta 2013

Matkalla tuntemattomaan

Otsakkeen teksti on tietysti siteerausta Pelle Miljoona Oy:n mainiosta kappaleesta, mutta vähintään tämän kaltaisia tunteita oli päässäni, kun levittelin etuiskarien shimmilevyt pitkin työpöytää.


Vaikka huoltoja olen tehnyt keulaputkiin n+1 kertaa, olen tietoisesti jättänyt iskarin luonteen muuttamisen toisille. Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea ja tämän tyyppisen tietotaidon hankkiminen on todella työlästä. Viime viikonloppuna kovasta keulasta saatu kolmen tunnin "vasarointi" Karhuenduron Euran ajotapahtumassa sisuunnutti kuitenkin tarttumaan toimeen ja helppaamaan crossiin suunniteltua ventilointia SuomiEnskaan paremmin sopivaksi.
Hihat ylös, iskarit palasiksi telineisiin ja terhakkaana toimeen.


Tässä kuvassa on huolellisen suunnittelun tuloksena saatu uusi shimmikartta jo menossa vaimentimeen. Showan kaksikammiokeulassa on samassa paketissa kaksi shimmipakettia samassa nipussa, välilevyllä erotettuna.


Jot'ei mitään peruuttamatonta tapahtuisi, rakentelin exceliin shimmikartat alkuperäisestä ja nyt muutetusta. En näitä suuremmin tässä analysoimaan ala, mutta kelle tälläinen virittely on tuttua niin huomaa yläkuvan alkuperäiskartan virtausvastuksen kevenneen alakuvassa olevassa "Kuusiston enskamuunnoksessa" kokolailla paljon.
Ylhäällä ja alhaalla oleva 1-30 numerointi kuvaa shimmilevyn halkaisijaa millimetreinä, pystysuunnassa oleva numerointi reunoissa yksinkertaisesti shimmilevyjen laskurina.



Päivitystä 28.9.2013.
SatakuntaEnduroCUPin ens. ajopäivä takana ja keula toimi juuri kuten toiveissa oli. Fiiliksilleni sain vahvistuksen vielä ajokaverin taholta, joka ajoi pyörälläni viimeisen kierroksensa.
Kädet pääsivät helpolla ja kivet reitillä "pienenivät". Vielä kun saisi jäykällä keulalla kivikossa hankitun "apinan pois selästä", mentaali sakkaa nyt ennen iskareita.
Honda takaiskarille taasen pitää antaa iso käsi, yhdessäkään pyörässäni ei ole ollut pelkillä klikkereillä niin suurta säätöskaalaa kuin tässä. Löysimmillään on SuomiMantsaan suoraan käypä ja tehtaan säätöihin ruuvattuna todella "tönkeä" crossikelpoinen.
Keula ja perä saa olla nyt pitelemättä seuraavaan huoltoväliin saakka.
Nyt kun uusi kausi on käsillä, pitää tuloslistalla ylöskiipimisen puolesta ottaa raskaat aseet käyttöön. Aamiainen on hyvän suorituksen peruskivi, SEC-mukillinen kahvia, pari karjalanpiirakkaa päällisillä ja purkillinen Pilttiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti