tiistai 29. lokakuuta 2013

Kypärävalo

Pimeää pukkaa ja vielä kellojakin siirrettiin, ainakaan viikolla ei siis mitään mahdollisuutta ajaa valoja vailla - kun tuolla kustannuspaikalla kuluu näin päivävuorolaisella se vähäinen valkea aika.
Viime talven treenailin todella hyvin mielin led-valolla, josta pieni kirjoitelma löytyy tästä blogista nimellä "Valoa pimeyteen". Näinpä oli selviö, että sovittelen potan päälle lediä, jollainen tuli sopivasti Motonetin "kantis tarjouksena" juuri alkusyksystä eteen.


Toinen kypäräni oli lipan kiinnitteiden puolesta kuin tehty telineellistämiseen. Hihat ylös ja lippa veks.


Kypärään oli upotettu nätisti kolme 6mm kierrettä, messinki näytti olevan materiaalina - hulppea löytö halvasta tuotteesta.


Mitäpä sitä materiaalia vaihtamaan, joten leikkasin 1mm vahvasta messinkilevystä 30mm leveää soiroa ja aloitin pienin pyyteettömin sormin taittelemaan yhtä pätkää potan profiiliin.


Muodon ollessa valmis, pulttasin toisen puolen kiinni ja mitoitin toisen reiän...

 
 ...siten, että pakollinen pultin kanta mahtuu olemaan liuskan ja pinnan välissä.


Talon rakentamisesta jäi monta rullaa eristenauhaa jäljelle, jossa on tautisen pitävä liima toisella puolella, toisella kankainen pehmeä pinta. Tällä vuorasin telineen kypärään päin tulevat osat. Tässä vaiheessa on siis valmistunut jo vertikaalisesti asennettava lyhyt palanenkin.


Myös pultti ja prikka saivat sinisen "kangastuksensa". Sitten pulttasin led-valon kiinnitysraudan apinan raivolla messikiliuskoihin kiinni ja asensin valon.


Koko komeus kypärään kiinni ja tukevasti tuntuu istuvan. Johto on syytä vetää ilman ulkoisia lenkkejä, oksa sen metsässä muuten seivästää irti.


Lähikuvaa johdon reitistä, ennen lipan asentamista.


Lippa paikoilleen. Tämä on puhtaasti ulkonäköseikka, valotehoa tuo lätkä heikentää, koska osa keilasta osuu suoraan siihen.


Ledin mukana tullut johto oli juuri sen mittainen, että siihen liitettyä liitintä pystyy yksin operoimaan. Liittimeksi valitaan luonnollisesti kosteussuojatut pikamallit, pinnit varmistin vielä tinalla puristelun jälkeen.

 
 Akkuna viime talven toiminut 12V / 2,6Ah saa palvella tämänkin pimeän seasonin, tuntuu riittoisalta paketilta. Välijohdoksi juuri sopivan mittainen, joka yltää ristiselältä kypärään. Mitään ylimääräisiä hienouksia ei Enskaan kannata tuupata, olosuhteet ja käyttö ovat melko karua. Valot laitetaan päälle tökkäämällä liittimet yhteen ja siinä se.


Testi tuotti halutun tuloksen. Pirusti ottaa keila lippaan, taitaa joutaa pois. Tehokkalta tuntuu, minun vauhdillani tällä kypärä- ja prätkän ajovalolla pärjää kyllä.

 
Akun pusken nippusiteillä suoraan panssariin, johdon saa myös sidottua tähän härveliin kätevästi. Takki päälle ja kauluksesta johto käytettäväksi. Tuon akun toisen puolen ja sivut olen vuorannut tarratiivisteellä, joka on ikkunoihin tarkoitettu. Tekee pinnat kitkaisiksi, sekä tarjoaa pienen pehmusteen.
Antaa tulla pimeä, "molen" valmis!



 
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti