sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Kaksoiskammiokeulan huolto

Tuli taas rätkittyä kameran kanssa, kun suoritin keulahuollon Showan kaksoiskammioon. Perusteet ovat samat muihinkin, hieman soveltaen merkkikohtaisia omituisuuksia.
Ensiksi ota kaikki säädöt auki, siis pehmeälle.
 
Avaa yläpuolisen T-kappaleen kiristyspultit jättäen alapuoliset vielä kireään. Näin saat kätevästi pidettyä putken kireällä, kun avaat n.kierroksen yläkorkista. Siis tuosta isommasta, Showan kohdalla 50mm avain.
 


 Irroita alapuolisetkin ruuvit, ota putki pois ja kierrä ulompi korkki auki. Älä pelkää, mikään ei ponkaise voimalla ulos. Laske ulompi putki alas ja valuta öljyt pois.


Nyt voit väliaikaisesti nostaa ulkoputken takaisin ylös, kiertää korkin kiinni ja kiinnittää iskarin penkkiin. Tässä aukaiset iskarin alapäästä löytyvän mutterin. Mutteri on kaksineuvoinen, ulkokierre lukitsee sisäyksikön iskarin alarunkoon, sisäpuoliseen kierteeseen taasen sisäyksikkö on lukittuna.

 
Jos kaveria ei satu olemaan saatavilla, joka iskaria puristaisi, voit käyttää pikaliinaa, joka pitää iskarin pännissä.
 

 Näin saat pidettyä sisäyksikön mutterista kiinni ja irroittaa tuon alamutterin pois. Muista ottaa paluuvaimennuksen välittäjätanko pois tässä vaiheessa. Mutterin O-rengas kuuluu vaihdettaviin osiin huollossa.

 
Poista hihnavirityksen irroituksen jälkeen sisäyksikkö, jousen putki ja jousi. Jousen laitan öljyastian päälle valumaan.


Palaa penkissä olevan putken pakeille, irroita varovasti ulompi raappia stefa ja näet sokan.


Kun sokkaa irroittelet - tai mitään muutakaan, niin varo raapaisemasta liukuputkia.


Sitten tukeva ote putkista ja muutamalla määrätietoisella, erottavan suunnan iskulla putket erkanevat toisistaan.


Ota helyt pois varovasti järjestyksessä. Liuku, liuku, prikka, stefa, sokka ja raappija stefa. Stefan poistossa ja erityisesti asennuksessa teippaat tai käytät muovipussia suojaamassa huulia. Liukua varten koneistettu reuna rikkoo varmasti stefan, jos mitään suojaa ei ole.


Siinä ne nyt ovat järjestyksessä. Minulla oli hankittuna täydellinen huoltosatsi, joka sisälsi kahteen iskariin kaikki näkyvät osat, sekä jokainen O-rengas. Joka kerta, kun asennat jotain, voitele osat huolella puhtaalla iskariöljyllä.


Uudet asennettuna ja valmiina palvelukseen.


Sitten painelet sisäyksikön kimppuun. Korkki auki ja vedät korkista sisämännän varovasti mutta määrätietoisesti pois. Sisäyksikkö valumaan astialle, auttaa kun muutaman kerran pumppailet vartta.

 
Kun sisäyksikkö valuu, asentelet äsken kasatun varsipaketin ulkoputkeen. Stefan saat alkuun sormin painelemalla, lopun voit naputella vanhan stefan puolikkaita apuna käyttäen. Varren suojelu taas tässäkin vaiheessa muistilistalla korkealla.
 

Älä heitä vanhoja pois, vaan katkaise yksi työkaluksi. Itse naputtelen pienellä kumivasaralla näitä stefan puolikkaita ja pidän pahvin palaa varren suojana.


Stefan ollessa oikeassa syvyydessä, voit pujotella sokan paikoilleen. Varmista lukittuminen.


Sisäyksikköön oikea määrä öljyä (tässä mallissa 193ml). Pumppaile vartta muutaman kerran varovasti. Asenna mäntä, kierrä kiinni. Tämän jälkeen paina varsi kerran kokonaan sisään pystyasennossa. Ylimääränä poistunut öljy poistetaan yläpuolisista rei'istä valuttamalla. Aseta sisäyksikkö vaakatasoon, purista vartta sisään väh. 10cm ja tarkista, että varsi tulee itse takaisin ääriasentoonsa. Mikäli näin ei käy, tyhjennä yksikkö ja suorita koko proseduuri uudelleen.


Asenna ulkoputkiin jousi, jousen paininputki ja sisäyksikkö. Kierrä yläkorkki kiinni alamutterin kiinnittämisen ajaksi.


Taas puristetaan iskaria kasaan, asennetaan alumiininen säädön putki reikään ja ruuvataan alamutteri sisäyksikköön. Kiristys, iskarin puristus auki ja kierretään alamutteri kiinni iskarin runkoon.


Putki pois penkistä, korkki auki, ulkoputki alas ja oikea määrä öljyä sisään (tässä 357ml). Ulkoputki takaisin ja korkki kiinni. Kiristyksen voit suorittaa taas kuten alussa, alemman T-kappaleen ruuvit kiinni ja pieni kiristys. Muistit alussa laittaa oikeat klikkereiden luvut talteen, joten ne kiertelet säädöiksi takaisin.
Nyt sinulla on huolletut iskarit ja kuopat edessäsi ovat sileitä.


1 kommentti: