lauantai 2. maaliskuuta 2013

Kaksitahtisen männänvaihdon lyhyt oppimäärä

Mukava on taas nelitahtisten jälkeen tehdä mäntähuoltoja kaksitahtiseen. Rakenne on yksinkertainen ja huollot nopeita.
Männällä tuli 25h täyteen, vaihtoon siis. Mäntä oli tosi hyvässä kunnossa ja joka paikka todella vahvassa öljyssä. Olen kiltisti käyttänyt kallista Motul 800-öljyä, on kyllä hintansa väärti. Kampiakselinkin limputkin tasaisessa punaisessa öljyssä. Motul ei siis suostu karstautumaan ja tummumaan, samalla voitelutehoaan menettäen. Sylinterissäkin oli vielä havaittavissa ristihoonausjäljet, joten mikäs tässä lisää tunteja rallatellessa.
Japanialaiset ottavat kaiken tilan kaksitahtisten sylinteristä käyttöön, joka rasittaa männänrengasta kovin. Pakoaukkohan on yksiosainen, joten rengas kulkee "tyhjän päällä", pullistuu hieman auki ja puristuu taas aukon reunoihin. Siksi näiden männänvaihdossa ei kannata jahkailla, tuho tulee kalliiksi.
KTM käyttää keskellä aukkoa kapeaa kannasta, joka kannattelee rengasta paremmin, mahdollistaen kaiketi hieman pidemmät vaihtovälit.
Ladataan taas nippu kuvia ihmeteltäviksi ja kuvan ylle lyhyt kerronta, mitä kuvalla olen hakenut.

Satula pois, tankki ilmanohjaimien kera pois, pakoputki pois. Avataan alavesiletku ensin, josta päästellään vedet.
 

Vesien poiston jälkeen otetaan syylärit irti, ovat liikaa tiellä.
 

Avaa pakoaukon säätimen kansi, irroita säätimen tanko. Kannessa oleva runkotuki irroitetaan.



Otetaan sylinterin alapultit auki, kansi saa jäädä paikoilleen, joten sen pultteihin ei kajota. Tulppa pitää poistaa, ei mahdu muuten sylinteri nousemaan. Nostetaan sylinteri varovasti pois. Peitetään kampikammio paperilla, irroitetaan männästä toisen puolen sokka ja työnnetään tappi pois. Tässä 10mm hylsy oli juuri oikean kokoinen työnnin.


Tarkastetaan sylinterin kunto. Kuvasta helppo huomata, mitä tarkoitin alussa tuosta aukkojen koosta.


Pakoaukon säädin kannattaa tarkistaa myös. Avataan luukku ja puretaan osat pois. Laita tarkkaan muistiin, miten ja missä osat olivat. Ovat vieläpä eri kätisiä, joten älä sekoita puolia.


Osat putsattu. Öljytään kevyesti moottoriöljyllä ja kasataan.


Alla vielä Japanilainen näkemys säätimen rakenteesta. Kaikilla hieman erilainen, mutta toimintaperiaate sama - matalilla kierroksilla otetaan pakoaukon korkeudesta yläpuolelta pois ja kierrosten lisääntyessä suurennetaan pakoaukkoa.


Paketti kasassa. Levitä sormilla sylinterin seinämille kevyt kerros hyvälaatuista moottoriöljyä.


Uusi mäntä paikoilleen. Tipauta öljyä neulalaakeriin ennen männän asennusta.


Uusi alatiiviste paikoillaan. Huomaa, että männässä on laella nuoli, joka tulee aina osoittaa pakoaukkoa kohti. On kertapolkaisusta männänrengas poikki, jos onnistut asentamaan väärinpäin.


Paketti kasaan ja alussa hieman varovaista ajoa.


Nappasin samalla valoille virran. Vuosimallin 2005 ja uudemman Sutsukin (RM125) saa valovarusteiseksi omin avuin. Kaasuttimeen on tullut sähköinen PowerJet suutin, jota varten on lisätty virtapäähän pieni käämi. Tuo riittää juuri 35W ajovaloon, sekä led-takavaloon.


Pätkä kutistesukkaa ja abicot. Naarasliitin - jossa uros lisänä, on kätevä tapa poimia liitos johdon välistä.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti