sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Kurapyörän tuunausta

Kun mitään ihmeellistä ei tapahdu, niin laitetaan viikon päivitykseen jotain näpertelyä.
RM:n sähköistäminen jatkuu, jarruvalot nyt teon alla. Etujarrun kytkimeksi tarttui Motokeitaalta Derbin pikku kytkin, jonka reikälevyllä taikinoin kiinni. Hienoin mahdollinen tuo ei ole, mutta käsisuoja tulee päälle peittäen komeuden. Toimii kuitenkin ja on tukeva.
Taakse on tilattu jarruletkun liittimeen tuleva painetunnistin, toivottavasti ei tee huonoa polkimen tuntumaan (lue: Brembomaista kumipallosimulaatiota).
Suzukin puolalta tulee vaihtosähköä välillä 10-40V, joten täysi kuorma (noin.35W) pitää olla päällä, muuten kärähtää kynttilä. Takana oleva ledivalo tuntuu olevan kestävä, sillä se ei hajoa vaikka on yksinään päällä. Parkkivaloksi eteen asensin ledin, joka oli viikonlopun ajelujen jälkeen kärähtänyt, kun varsinaista ajovaloa en pitänyt päällä.
Eihän näillä valoilla ajeta, mutta katsastussäännön näillä saa täyteen.


"Takaata" asensin johdot suojakuoreen ja nipussa suodatinboxiin - jossa on sulake ja muut liittimet. 


Takarengas oli 15h sitten ehjä, enää ei ole. Tämä taitaa olla piikkisten ominaisuutta, kun pyörä sutii tyhjää enemmän kuin isommilla. Lisäksi kurvissa kun ollaan reunakloppien varassa ja kytkimellä ammutaan pikkuinen liikkeelle, eivät klopit pysy menossa mukana. Paineitakin on ollut hyvin maltilla renkaassa (0,6-0,8), joten tuskin johtuu liian kovasta renkaasta tämä. Tänä talvena en enää uutta rengasta osta, olkoon loppukaudesta vaikka kalju.

 
Loppukaneettina vielä maininta, että pienestä voi olla iso ilo. Lähes vastaavissa olosuhteissa oli viime viikonlopun kisailut, jolloin pelit jäätyivät. Nyt leikkasin pienen maton palan kaasarin eteen, eikä mehumaijassa ollut pientäkään hilettä. Sylinterin lämpö pääsee kulkeutumaan paremmin, pakoputken säteilylämpö antaa osansa ja pöllyävää lunta ei osu läheskään niin paljon, mitä ilman suojaa. Kaksitahtisissa peleissä vakiovarusteeni täst'edes.
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti