perjantai 5. huhtikuuta 2013

Valoa tulevaan pimeyteen, sitten joskus taas.

Mikroblogini 20. teksti saa luvan olla taas kuin suoraan Niksi-Pirkasta. Sukkahousuja tähän ei tarvita, mutta voit rakentaa tämän sukkahousuihin verhoutuneena.

Elämme enduron harrastajien kannalta huonoa aikaa, valoisaa jo liki kellon ympäri. Mukavaa olisi läpi vuoden möyriä säkkipimeässä, sateen kostuttamassa metsässä vain valotuikku apuna. Nythän näkee liikaa kiviä ja juurakoita, niitähän alkaa kohta pelkäämään.
Kunhan tuo mukava, tumma jakso taas Elokuusta etiäppäi saadaan, on aikaa rakennella prätkään hyvä treenivalo.
Treenivalo siksi, että kisoissahan pyörän pitää itse tuottaa ajovalon tarvitsema virta.
Olen tällä nyt yhden pimeän kauden ajanut, eikä vauhtini ole ollut valoista kiinni, tämä toimii. Lisäksi hyvälaatuinen, pistemäinen otsavalo kypärään, niin päästään alamäkien muodostamat katveetkin poimimaan - ajovalohan näyttää nämä vasta sitten, kun pyörän rintamasuunta on lujaa alas menossa.

Ehkä kätevin aihio löytyy vanhasta (vuoteen 2004 saakka) Husabergistä / Kotarista, jonka voit valtuutetuista liikkeistä hankkia pelkkänä muovina, ilman onnettomia alkuperäisvaloja.
Tähän kiinnitin 5x3W 10-30V alumiinirunkoisen työledin kuvan näyttämällä tavalla.
Akun hain kohtuulliseen 20eur hintaan Akku-Pojilta Porista, kuvista huomaat miten sen "jukersin" kiinni. Lopuksi vuorasin vielä virtalähteen tarra-tiivistenauhalla, jotta metalliset kulmat eivät hankaa kuorta akusta rikki, eikä tarvitse kuunnella räminää. Jostain syystä enskaa ajetaan aina niin huonokuntoisilla reiteillä.

 
Kiinnitys on käytössä testattu, toimiva. Huomaa näpsäkkä pellistä taivutettu lampun tuki, josta saat suunnattua lampun oikein. Ei ole onneksi kovin tarkka suunnastaan, valokeila on leveä. Tämä ominaisuus taas on mutkaisella polulla kovin hyvä, ei tarvitse tihrustaa mitä mutkan takana lienee.
 

Lisätään lopuksi kytkin ja pikaliitin, jotta maskia ei tarvitse latauksen vuoksi irroittaa, saati mitään erillistä komponenttia kiinnittää mihinkään muuhun osaan prätkästä. Näin saat oikeasti valot pyörään alle minuutissa, jos lähtötilanteena on esim. crossinumerokilpi kiinni.

 
Akkukaupoilla ollessani ostin myös laturin (25eur), jonka uhrasin kokonaan tähän käyttöön. Katkaisin alkuperäiset johdot hauenleuoille ja liitin tilalle näppärän pikaliittimen, joka tuupataan maskissa olevaan naaraaseen kiinni.
 

Kevyt kosketus katkaisijaan antaa tasaista, kirkasta ajoapua talvikelilläkin yli kahdeksi tunniksi. Tarkkasilmäiset huomaavat, että tässä palava valo on aikaa ennen katkaisijaa ja pikaliitintä, oli aivan pakko testata ennen niiden kiinnittämistä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti