torstai 21. marraskuuta 2013

Crossista enduroksi - sähköt

Koska endurossa osa reittiä taivalletaan yleisiä teitä, tulee ajokissa olla tieliikenteeseen hyväksytyt valot - joista säännöt vielä määräävät "ajokin on itse tuotettava valaistuksen tarvitsema virta".
Motocross ei valoja tarvitse, joten tarvittavaa sähköä ei useinkaan ole ilman askaretta saatavilla. Onneksi kilpailuun sallitaan sentään vapaus jättää vilkut pois, käsillä viittominen on relehässäkkää helpompi.
Nykyiset, ruiskulla varustetut nelarit ovat tuomassa hieman helpotusta, koska näiden polttoainepumpun sähkönsyötöstä on juuri ja juuri "lainattavissa" perusvalaistuksen tarvitsema "onka".  Eräissä 2T-crosseissa oli kaasuttimessa sähköinen "Power jet", jota varten ainakin Suzuki kääri riittävän syötön. Yleisin vaadittava toimi on kuitenkin käydä kaupan kautta ja asentaa merkkikohtaisesti myytävä valovirtapää - josta tässä esittelen Trailetechin Hondaan rakentaman "avaimet käteen" paketin.

Napataan siis magneeton poski pois (moottoriöljyn tyhjentämisen jälkeen...) ja saadaan sähköinen rojekti käyntiin.


Kuvassa vielä vakio staattori, josssa tosiaan vain sytytyspuolaa varten käämi.


Trailtechin satsi on lajissaan upea. Ruuveja myöden asennusvalmis setti. Pulssianturikin kuului satsiin, joten ei tarvitse alkaa kolvaamaan vanhaa kiinni.


Vartti aikaa avauksesta ja koppa kiinni uuden staattorin kera. Johtoihin oli asetettu valmiiksi suoraan Hondaan sopivat liittimet, sekä piuhojen värikoodaus vastasi alkuperäisiä.


Mukaan kuului myös akku tarvittavine kiinnityslevyineen / -pusseineen päivineen. Akkua ei kaikissa tapauksissa tarvita, mutta tähän settiin tuo kapine kuuluu.


Kiinnityslevy ohjeen määrittelemään paikkaan - ahdasta on, joten perinteinen lyijyakku ei ole asialistalla tässä mallissa.


Pieni lipoakku tukevasti paikoillaan säkissä. Satula putoaa akun kohdalla juuri tympeästi alas, joten pari napsua piti ottaa alas vielä tästä asemasta.


Valmiina seurannut johdotuskin oli tehty juuri sopivan pituiseksi, jonka riittävyyttä tässä mallaillaan.


Jännitteen tasaaja oli ohjeistettu tähän paikkaan, joten reikää vain tylysti alumiiniin.


Turha kai mainita, että tästä setistä löytyy itseporautuvat ruuvitkin, loppuun saakka mietitty kokonaisuus. Jenkkiläinen kuluttaja on ilmeisesti melko vaativa, joka sparraa tuottajat suoriutumaan.


Jokunen metri meni piuhaa. Sähköistyksen logiikaksi valitsin aina toimivat jarruvalot, parkki ja takavalo päälle "1-0" katkaisijasta, jonka jälkeen voi "1-0-1" ajovalokatkaisijasta valita "lyhyet - pois - pitkät".


Sekä eteen, että taakse valitsin jarruvalon kykimeksi banjopulttiin rakennetun painekytkimen. Samalla kannattaa tyhjentää jarrunesteet ja vaihtaa uusiin. Varsinkin takana oli omani aika kuraa, vaikka eivät kovin vanhat olleetkaan - ilmeisesti käyvät kuumana ja neste kiehuu.


Kun nämä kapineet ovat karussa käytössä, tulee sähköistys suorittaa edes hieman yrittäen... joka liitos tinalla varmistettu ja kutistesukkaa päälle.


Sekä vielä liittimen päälle kireästi asettuva kumiletku nipparilla kiinni.


Kytkimet tylysti valomaskiin niin ei ole kova homma napata liittimiä irti ja vaihtaa "rossimaski" kun valomaskia ei tarvita / saa olla.


Irtonaisia johtoja ei kannata kuljettaa runkopalkin kyljessä, hieraantuu nopsaan kuori rikki ja sähkö hyppää maahan. Sopivalla kumiletkulla on mukava siirtää johtimet.


Putsarikotelossa voi sitten hoitaa liitokset. Oikeassa reunassa näkyy suojattu minisulakeboksi, joka on "ketjun" alussa.


Takajarrun banjokytkimen johdon kulkua joutui oikein miettimään; on liikkuvaa iskaria, kuumaa pakaria jne. Liitimet ovat tässäkin kutistesukalla suojattuna - ei kätevä avattava, mutta hyödyt haittoja suuremmat.


Taakse ei enää muuta voi ajatella, kuin ledivaloilla toteutettu lippa. Muista tarkistaa e-hyväksyntä näistä valoista. En voi ymmärtää, miksi näissä alkuperäiset johdot jätetään lyhyeksi. Jatkoa tinataan kiinni ja kutistesukkaa päälle.

 
Sitten sujautetaan johtotrio putkeen piiloon pahalta maailmalta - tai ainakin maalta...
 

 
...joutuu nimittäin pikkuisen "veemäiseen" paikkaan tämä kimppu. Jopa minä ruopaisen tämän tästä, joten jaksamisia vain suojaputkelle.
 

Siin hää nyt on, tarrakilpeä vailla.
Aika näprääminen näin akun kautta tämä oli, kun joutuu erillisen "pää katkaisijan" rakentamaan maskiin ja kuljettamaan virtaa "ees-taas". Mikäli omaat ruiskupyörän ja voit ryöstää virran joka sykkii vain kun kone käy, saa koko valaistuksen viritettyä yhden kytkimen taakse hyvin lyhin vedoin.

 
 

1 kommentti:

  1. Oliko TrailTech setissä saman painoinen vauhtipyörä? Ajatus olisi samalla kasvattaa vauhtipyörän painoa.

    VastaaPoista