lauantai 30. marraskuuta 2013

Nopeusmittari enduroon

Kun suurta suunnatonta ei tapahdu, niin pidetään teksti/viikko sykliä yllä taas "pikapalan" muodossa.
Enduropyörä tarvitsee katsastuksen hyväksytysti läpäisyyn myös nopeusmittalaitteen, joka yleisillä teillä ajettavien siirtymien vuoksi on hyvinkin perusteltu kapine - nopeusrajoitukset kun ovat voimassa myös kilpailun aikana.
Suosituin mittari on Sigman huokeahintainen polku-/moottoripyörään tarkoitettu monitoimilaite.

Se tulee tarkistaa, että anturijohto on pitkää mallia. Etsi silmilläsi vähintään 1,5m lukemaa, tai alla esitettävää lausetta "extra long cable"


Pyörimisliike monitoroidaan magneetilla, jolle paras paikka on jarrulevy. Mikäli omaasi et saa mitenkään modattua paketissa tulevaa, voit liimata 2-komponentti epoxilla pienen magneetin jarrulevyn pultin kantaan. Alla pinnaan tarkoitettu Sigman magneeti pienen dremelöinnin jälkeen, edestä ja takaa. Istui mukavan tiukasti, mutta varmistin vielä nippusiteellä.



Sensorille löytyi paikka teleskoopin suojan tukevasta alaosasta, ihanan yksinkertaista.



Magneetti ja sensori pitää saada tosi lähekkäin, manuaali puhuu 5mm matkasta, mutta itsellä polkupyörässä sisarmalli sykkii vielä 10mm matkalta.


Likikuvaa vielä ilmaisena uusintana.


Johto kannattaa laittaa kulkemaan teleskoopinsuojan takapuolelle. Sensorin asennusta iskariputken etupuolelle en ilman jarrulevynsuojaa suosittele, hajoaa melko varmasti ensimmäisessä risukossa. Hondassa tämä suoja on vakiona, niin pääsen helpolla. Jarrusatula on tällöin oikea alue etsiä suojaisaa paikkaa.


Lopuksi johto teippaillaan ylöspäin jarruletkua pitkin...


...ja suojataan kunnolla liukuholkin kohdalla, johto on muutoin kulunut puhki samantein. Varastosta löytyi sopivasti punaista ilmastointiteippiä, jolla verhoilin anturijohdon kiinni pituussuuntaisesti. Bling-bling.


Johto on syytä saattaa hamaan loppuun saakka.

 
Vielä löytyy kojetaulusta pieni pala sarvea, johon tämä näppärä kapine kiinnitetään. Paljon kamaa pieneen hintaan; noin 30eur sijoituksella saat nopeusmittarin, kellon, ajanoton (tätä aikatrippiä voi käyttää myös käyntituntimittarina, kunhan et nollaa), keskinopeuden ja maksiminopeuden.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti