tiistai 26. marraskuuta 2013

Jarrujen ilmaus

Viikon "pikapalana" voisin vinkittää näppärän apurin kaksipyöräisen jarrunesteiden vaihtoon / ilmaamiseen.
Apteekista voit edukkaaseen hintaan ostaa 50ml ruiskun, johon hankitaan jatkeeksi kirkasta paineilmaletkua. Letkun päähän olen kiinnittänyt pätkän kumiletkua - joka on tiivis jarrunippaan.

Tällä hoituu kaikki kolme vaihetta siististi, joista ensinmäisenä alakuvassa vanhan nesteen poisto. Letkutruutta kiinni nippaan, nippaa aukaistaan ja aletaan jarrun polkeminen nesteiden pois pumppaamiseksi.
Jarrunippaa ei tarvitse muuten avata useita kierroksia, joten voit aivan hienosti availla/sulkea nippaa silloin, kun truutta on asetettuna paikoilleen nippaan.


Uuden nesteen laitossa on paras suorittaa täyttö alakautta. Näin järjestelmään jäävän ilman määrä on mahdollisimman vähäinen. Tämä on ainoa vaihe, joissa truutan mäntä on paikallaan / käytössä.
Truutta täyteen nestettä ja painetaan järjestelmä täyteen uutta lientä. Jarrunestekansi oltava avoinna, josta samalla näet pinnankorkeuden. Kun täynnä, niin käännetään nippa kiinni ja irroitetaan truutta nipasta.


Ilmaamisessa truutasta on kahden sorttista hyötyä. Et ruiski nestettä ympäriinsä, sekä näet ilmakuplien määrästä homman statuksen. Nippa kiinni - pumppailet poljinta useita kertoja, viimeisellä jätät tiukasti jarrun pohjaan - avaat nipan, nestettä poistuu - nippa kiinni - jarrupoljin vapautetaan vasta nyt.
Ilma saattaa olla joskus paskamainen poistettava. Usein auttaa jarruletkun ja työ- sekä jarrusylinterin kevyt naputtelu puukepillä siinä vaiheessa, kun sinulla on ennen nipan aukaisua poljin pohjaan painettuna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti